maanantai 15.8.2022 | 03:23
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Kolumni

Pauli Kinnarinen pohtii propagandan syvintä olemusta kolumnissaan "Tosi on vai onko?"

To 10.3.2022 klo 06:00

Tapahtumat ovat totta – paitsi ne jotka eivät ole totta. Totta on vain kärsimys. Propaganda perustuu usein jo olemassa oleviin ennakkoluuloihin. Jotta ihmisten mielipiteiden ja mielen tarkoituksellinen manipulointi onnistuisi, on taitavan propagandistin, trollaajan, tunnettava kohdeyleisönsä sekä heidän taustansa tarkasti. Viestinnässä pitää osata hyödyntää ja tuntea paikallisia myyttejä, uskomuksia tai asioita, jotka mielletään uhkakuvaksi. Propagandalla, trollauksella ja valeuutisilla viestinnässä ja disinformaatio (mustamaalaus) kampanjoissa hyödynnetään erilaisia taktiikoita ja retorisia keinoja. Ohessa muutama propagandan tutkijoiden löytämä keino, joita propagandan teossa käytetään:

Propaganda on yleensä poliittista. Jotakin väitettä välineellistetään toisiin poliittisiin tarkoituksiin. Propagandaa tuottava taho toimii suunnitelmallisesti ja haluaa vaikuttaa voimakkaasti suureen joukkoon ihmisiä ja muuttaa mielipiteet omalle kannalle suosiolliseksi. Propagandassa on usein kyse myös näkökulmasta: siinä missä vihollisvaltion tai vastustajan toiminta nähdään propagandana. Esim. USA/Venäjä. Kuten tapaus Ukraina, osoittaa totuus, on sodan ensimmäinen uhri. Enää ei tiedä mikä on totta vai onko mikään? Omaa toimintaa osapuolet eivät propagandaksi kutsu. Malttia, harkintaa, keskustelua, sopimista ja terveen järjen käyttäjiä ei edes haluta kuunnella vaan heitä jopa solvataan. Miten se voi olla mahdollista?

Nimittely. Vastapuoli pyritään nimeämään helposti muistettavalla ja negatiivisia tunteita herättävällä sanalla, jota on usein käytetty aiemmin jossakin toisessa yhteydessä. Propagandassa hyökätään henkilöä tai ryhmään vastaan ja sivuutetaan heidän esittämänsä näkemykset ja ideat. Mediagratian hämärämiehet luovat itse "kohun." Esimerkiksi pääministeri Mariniin kohdistuvat iltapäivälehtien ylläpitämät ateriaedun varjolla aloitetut ja ylläpidetyt tervaamispelit/huudatuskampanjat. Sitä on sitten seurannut asioiden paisuttelu sekä räksytys ja mölykampanjat. Kuten huomaamme, emme enää tarvitse ulkomaisia trolleja, meillä on ollut niitä jo omasta takaa pitkänaikaa.

Mairitteleva yleistäminen. Omaan näkemykseen pyritään yhdistämään myönteisiä arvoja ja asioita, joita ihmiset eivät periaatteessa halua vastustaa. Tällaisia arvoja tai aatteita voivat olla esimerkiksi: vapaus, tasa-arvo, isänmaallisuus, demokratia tai ekologisuus. Tahallaan sekoitetaan mielipiteet, puoluepolitiikka ja juridiikka.

“Luotettavan” todistajan käyttäminen. Oman kannan tukijana esitetään tunnettu hahmo, kunnioitettu auktoriteetti tai pidetty julkkis.

Tavalliseen kansaan vetoaminen. Yksinkertaisesti oman kannan esitetään edustavan tavallisen kansan tai enemmistön mielipidettä.

Joukkoon houkuttelu. Esitetään, että propagandaviestin hylkääminen johtaa yhteisön ulkopuolelle jäämiseen ja eristäytymiseen.

Pelottelu. Esitetään, että tietystä toiminnasta tai toimimatta jättämisestä seuraa pelottavia asioita. Sanotaan esimerkiksi, että sodan aloittaminen on hirveää, mutta hyökkäämättä jättämisellä on vielä pahempia seurauksia. On toimittajia, jotka seuraavat kokoajan Twitteriä ja ”uutisoivat” siellä käydyistä sanasodista. Jutuissa käytetään sellaisia värikkäitä ylisanoja kuin: "viiltävä kuitti”, "järisyttävä", "uutispommi", "murahtaa", "jyrähtää", "rusikoi" ja "sivaltaa” "Nalle sivaltaa..." Hirvittävän kauhian kamala ja karmivan puistattava on lopputulos... Vaikka mitään kummenpaa ei ole tapahtunut.

Näkökulmien valikointi. Valikoidaan asiasta esitettäväksi ainoastaan ne puolet ja valikoidusti tosiasiat, jotka tukevat propagandan tekijän kantaa esim. Nato-kysymys. Huomiotta jätetään kaikki muu asiaan olennaisesti vaikuttava tieto. Propagandan, trollauksen ja valeuutisten tavoitteena on syvällisen ja monipuolisen ajattelun estäminen. Paras tapa vastustaa propagandaa, trollausta ja valeuutisia on ohittaa henkilöön tai ryhmään kohdistuvat nimittelyt ja pohtia kriittisesti ja monipuolisesti asioita ja näkemyksiä, joita viesteissä esitetään. Mielikuva ja uskomusmarkkinoilla yksinkertaistetaan asioita ja toistetaan ja toistetaan... Ja ne sanotaan niin kuin "kansa" asiasta ajattelee... Mediagratian hämärämiehet tietävät, että Suomessä on yleissivistys päässyt kuihtumaan ja historian tuntemattomuus on levinnyt. Tätä he osaavat käyttää estottomasti hyväksi. Ajattelemattomuutta, tyhmyyttä ja typeryyttä vastaan kun ei ole rokotetta. Propagandatarinat elävät pitkään.

Pauli Kinnarinen

Haapajärvinen historian harrastaja

#