tiistai 5.7.2022 | 21:16
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Teema

Jooga on lempeää liikuntaa – Vähemmän on enemmän, joogassakin

Outi Levä
Ti 4.1.2022 klo 15:36

– Sinun ei tarvitse suorittaa eikä verrata omaa tekemistäsi toisten suorituksiin. Riität sellaisena kuin olet, avaa Johanna Pyrrö joogafilosofiaa.

Sitä ennen naiset ovat jo huumorilla katselleet välineensä, jumppamaton ja -kuminauhan sekä päällään olevat tamineet. Kenellä mitäkin, tämä kun ei ole tekstiiliurheilua. Mukavat vaatteet riittävät. Mietin, taipuuko jäykkä kroppani asanoihin, jooga-asentoihin ja -harjoitteisiin.

Asetumme matolle selinmakuulle jalat koukussa, kädet sivuilla. Laitamme silmät kiinni ja tunnistamme, miten vartalo koskettaa mattoa, pää, hartiat, alaselkä, pakarat, pohkeet, kantapäät, käsivarret ja kädet. Tunnen selvästi jokaisen kohdan mattoa vasten. Asento virittää vartalon seuraaviin vaiheisiin.

– Ota hyvä asento. Jännitä lantionpohjalihaksia. Huomaa tunne alavatsalihaksissa. Nosta pikkuisen lantiota ylöspäin kädet tukevasti sivuilla lantion tukena. Hengitä mukana. Kun nostat lantion ylös, hengitä sisään, kun lasket alas, hengitä ulos. Tunnustele, miten pian haluat mennä ylös, kuinka korkea hartiasiltasi on. Tule alas nikama nikamalta tai selkä yhtenä pakettina, ohjaa Pyrrö ja muistuttaa, että jokainen rakentaa oman siltansa ja nostaa sen sopivaan korkeuteen.

Johanna Pyrrö on kärsämäkinen puheterapeutti, harrastajakirjoittaja, työnohjaaja ja henkinen valmentaja. Joogaohjaajaksi hän valmistui toukokuussa Keski-Pohjanmaan Opistosta Kälviältä.

– Sain hyvää oloa joogasta. Ajattelin, että työnohjaajana ja valmentajana voisin opettaa muillekin joogaa, liikkumaan ajatuksen kanssa; saamaan liikkuvuutta, voimaa ja tasapainoa sekä rauhoittumaan. Joogan vaikutus perustuu itse tekemiseen, jokainen on oman kehonsa asiantuntija. Yhdessä liikkuminen lisää iloa. Jooga on rauhallista ja rentouttavaa, suorittamista on tässä yhteiskunnassa riittävästi, sanoo Pyrrö.

Kehon ja mielen tasapainon löytäminen on noussut viime vuosina keskeiseksi hyvinvoinnin pilariksi. Pyrrö haluaa jakaa joogasta saamaansa hyvinvointia tunneillaan. Reilun tunnin aikana tutuiksi tulevat happy baby, kalojen kuninkaan kierto, käänteinen soturi, kolmio ja moni muu jooga-asento, asana. Hän ohjaa liikkeiden tekemistä rauhallisella äänellä, kehottaa tekemään liikkeet hitaasti keskittyen ja oman kehon tuntemuksia aistien.

On loppurentouksen aika. Salin valot himmenevät. Rauhallinen musiikki ja Pyrrön ohjaus häivyttävät ajan ja paikan. Putoan puoliuneen.

– Miltä tuntuu? Tuntuuko sinusta samalta kuin alussa? kyselee Pyrrö.

Ei tunnu samalta. Makaan matolla rauhallisena. En juuri tunne kosketuskohtia. Kroppani on rento ja mieleni rauhoittunut. Seuraavana aamuna herään hyvin levänneenä. Pehmeät, hitaat, omaa kehoa kuunnellen tehtävät liikkeet tuntuivat hyviltä. Ei kovaa vääntöä, liikaa yrittämistä.

– Vähemmän on enemmän, joogassakin, tiivistää Pyrrö.

Jooga sopii kaikenikäisille, myös lapsille ja perheille. Pyrrön joogatunnit jatkuvat Konttimäessä tiistaisin.

#