maanantai 29.11.2021 | 14:09
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Mielipide

Heikki Syrjäniemi pakinassaan: Juoksupojista kasvoi miljardibisnes

Ke 17.11.2021 klo 18:30

"Jonka jalaka kapsaa sen suu napsaa", sanoi Hiidenkylän isäntä, kun poika juoksupojan paikan ruokakaupasta sai. Vielä viisikymmentä vuotta sitten juoksupojat muodostivat yleisen ammattikunnan. Juoksupojat kuljettivat mopolla tai pyörällä ruokatarvikkeita suoraan kotiovelle. Asiakkaat olivat kiitollisia saadessaan henkilökohtaista palvelua.

Muistelin tällä viikolla Saarelan Alpon kanssa entisaikojen kaupankäyntiä ja juoksupoikakulttuuria. Alpo oli viidentoista, kun hän sai juoksupojan pestin Haapajärven Ruoka ja Herkusta. Kauppias osti juoksupojan käyttöön upouuden, kolmirattaisen, Monark-merkkisen mopon. Lavamopo oli laatuaan ensimmäinen Suomessa ja kaverit katselivat kateellisena vierestä. Juoksupojan pesti oli monelle nuorelle todellinen ponnahduslauta kaupan alan vaativampiin tehtäviin. Näin onnekkaasti kävi Alponkin kohdalla. Monark vei asiakaspalvelun osaavaa juoksupoikaa läpi tuiskun ja sohjon kauppiaaksi saakka.

Vajaat pari vuotta sitten alkanut koronaepidemia nosti jälleen juoksupojat uuteen arvoonsa. Ruokakaupat ja ravintolat alkoivat toimittaa entistä useammin sapuskaa koteihin. Kaupunkeihin alkoi tulla entistä enemmän polkupyörälähettejä, joilla oli sininen reppu selässä. Repussa luki Wolt. Ajattelin niiden olevan nimestä päätellen sähköasentajia. Sitten minulle selvisi, kun seurasin rovaniemeläisessä pikaravintolassa juoksupoikien työtä. He kuljettivat pikaruokaa suoraan ihmisten kotiovelle. Hiljattain suomalainen Wolt-yritys myytiin seitsemällä miljardilla eurolla amerikkalaisille. Summan hahmottaminen tuottaa vaikeuksia monelle. Mutta vertailun vuoksi tämän vuoden koko Suomen valtion tuloiksi on arvioitu 53,4 miljardia euroa. Woltin myynti oli kaikkien aikojen suurin suomalainen yrityskauppa.

Siinä meillä riitti Saarelan Alpon kanssa päivittelyä, miten juoksupoikabisnes voi olla niin kannattavaa. Woltin tarina perustui maailmanlaajuisen nettikaupan hyödyntämiseen. Mikä tahansa bisnesala voi tuottaa miljoonia, jos sitä skaalataan isommaksi ja juoksupoikia monistetaan. Mutta ilman asennetta ja palvelualttiutta ei juoksupoikabisnes edelleenkään toimi. Hyvä palvelu synnyttää halun ostaa uudelleen.

Kirjoittaja on Selänne-lehden "grand old man"

#