sunnuntai 24.10.2021 | 08:04
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Reisjärven Kakkostiestä harmaita hiuksia autoilijoille

Satu Kangas-Viljamäki
Pe 8.10.2021 klo 12:51

Toimitukseemme on otettu yhteyttä kesän ja syksyn mittaan useamman kerran Kakkostien huonon kunnon vuoksi. Soittaja on kertonut, kuinka hänen autonsa on rikkoutunut huonokuntoisella tiellä useita kertoja ja vaikka tietä on lanattu, samat kuopat ovat tiessä edelleen.

Selänne-lehti teki oman, satunnaisen soittokierroksemme Kakkostien asukkaiden pariin ja jokainen puhelimitse tavoitettu henkilö jakoi saman tunteen - ”Eipä se kovin häävi ole”.

– Juuri nyt se on ihan hyvässä kunnossa, kun se lanattiin viime perjantaina, mutta ei se pysy hyvänä kuin reilut pari viikkoa. Kuopat tulevat takaisin samoille paikoille ja siinä on muutama todella paha paikka, yksi tavoitetuista kertoo.

Kävimme ajamassa tien läpi 26.elokuuta, jolloin tie oli joiltain osin hyvä, mutta joiltain osin varsin heikko. Etenkin Haapajärveä lähestyttäessä tien kunto huononi niin, että vauhtia joutui hidastamaan auton rikkoutumisen estämiseksi.

Kakkostie kuuluu soratieluokkaan kaksi, mikä määrittää tien laatuvaatimukset ja hoidon.

– Kakkostie on kesän ja syksyn tarkastuksissa ollut kuntoluokituksensa mukaisessa kunnossa, ELY-keskuksen Pyhäjärven hoitourakan aluevastaava Jukka Vanhanen kertoo, ja kun Tiehallinnon ohjetta Sorateiden kunnon määrittelemiseksi tutkii, Vanhasta on helppo uskoa.

Sorateiden pintakunnon vaatimukset jaetaan viiteen kuntoluokkaan 1-5, eikä ykköstä saa Vanhasen mukaan olla missään. Kuntoarvoa 2 sallitaan tietyn prosenttiosuuden verran (riippuu soratieluokasta). Kuntoarvot 3-5 ovat ns. kunnossa olevia luokkia. Pyhäjärven alueurakan hoitourakoitsijana toimii Destia Oy.

Mitä asialle sitten voi tehdä? Onko yleisen soratien varrella asuva ihminen ”ansassa”?

– Tietä ei missään tapauksessa saa kunnostaa itse. Siinä tulee eteen jo kaikenlaiset vastuukysymyksetkin, Vanhanen sanoo.

– Teoriassa asuja voisi maksaa tien urakoitsijalle toivomastaan lisätyöstä, mutta tämä on vain teoreettinen ajatus. Käytännössä en ole koskaan kuullut näin tapahtuneen, Vanhanen sanoo.

Väylävirasto vastaa sorateiden kuntoluokituksesta, minkä vuoksi päätimme kysyä sieltä, millä perusteella soratiet luokitellaan ja voiko asukkaat vaikuttaa luokitukseen millään tavalla.

– Tiet on luokiteltu liikennemäärän mukaan, onko kyseisellä tieosuudella muuta merkitsevää liikennettä tai maankäyttöä, esimerkiksi kulkeeko tieosuudella jokin raskaan liikenteen reitti, maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen kertoo ja jatkaa:

– Luokituksia tarkastellaan yleensä viiden vuoden välein, urakoiden kilpailutusten yhteydessä.

Pirinen kertoo, että Väylävirasto uusii parasta aikaa sorateiden kunnossapidon toimintalinjaa ja työryhmässä on käyty keskustelua muun muassa sorateiden luokituksen uudistuksesta.

Suomen Tieyhdistys kysyy: Onko vähäliikenteinen vähempiarvoista?

Suomen Tieyhdistys luovuttaa vetoomuksen vähäliikenteisten teiden puolesta eduskunnalle 13.10.2021 Vähäliikenteisten teiden poliittisessa aamupäivässä Turun Messukeskuksessa. Vetoomusta on vastaanottamassa liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen, SDP. Tilaisuudessa pohditaan, onko vähäliikenteinen vähempiarvoista ja onko vähäliikenteiset tiet unohdettu Suomen liikennejärjestelmässä sekä millaisin keinoin tiet saadaan kuntoon tehokkaasti?

Tapahtumassa puhuvat muun muassa Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen, Metsäteollisuus ry:n logistiikkapäällikkö Alina Koskela, MTK ry:n maatalousjohtaja Johan Åberg ja Roadscanners Oy:n varatoimitusjohtaja Annele Matintupa.

#