sunnuntai 11.4.2021 | 16:46
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Kolumni

Pauli Kinnarinen kolumnissaan: Pääsiäiskertomus

Pe 2.4.2021 klo 07:00

Otteita kahdesta kirjeestä. Syksyllä vuonna 815 Rooman perustamisen jälkeen, meidän ajanlaskumme mukaan vuosi oli 62 jKr, kirjoitti roomalainen lääkäri Aesculapis Cultellus veljenpojalleen kapteeni Glaudius Ensalle kirjeen: ”Kun ensi kerran käyt Jerusalemissa, pyydän sinua koettamaan saada selvää ystävästäni Paavalista, joka mestattiin myöhemmin ja siitä ihmeellisestä juutalaisesta profeetasta, joka näyttää olleen hänen opettajansa. Orjamme on saattanut kiihdyksiin puhe Messiaasta ja puhe uudesta kuningaskunnasta, mitä se merkinneekin? Messias on aikanaan kuulemma ristiinnaulittu... Tahtoisin mielelläni tietää kaikkien näiden huhujen todenperäisyyden.” Kapteeni Ensa palveli Palestiinan miehitysjoikoissa.

Kapteeni Ensa vastasi sedälleen seuraavasti: ”Rakas setä. Kyseltyäni asiasta sain tietää eräästä Joosefista, joka oli ollut Messiaksen hyvä, persoonallinen ystävä. Kävin tervehtimässä Joosefia. Hän oli hyvin vanha mies. Muisti hänellä oli selvä. Joosef kertoi mitä muisti: Natsarelaisen kirvesmiehen pojan oli väitetty suunnittelevan kapinaa Rooman laillista hallitusta vastaan. Omituista kyllä oli, että omat tarkat upseerimme eivät tieneet asiasta mitään. Asiaa oli tutkittu, ja he ilmoittivat, että kirvesmies oli oivallinen kansalainen ja mitään juttua ei ollut syytä nostaa häntä vastaan. Joosefin tietojen mukaan juutalaisen uskon vanhoiliset johtajat olivat hyvin kuohuissaan.... He eivät voineet sietää, että Jeesus nautti suurta suosiota hebrealaisen köyhän väestön keskuudessa. He kertoivat Pilatukselle, että Natsarealainen oli julkisesti selittänyt, että kreikkalainen, roomalainen tai vieläpä filistealainen, joka koetti elää säänöllisesti oli yhtä hyvä kuin juutalainen, joka kulutti päivänsä Mooseksen vanhojen lakien tutkimisessa. Tämä syytös ei näytä vaikuttanen Pilatukseen.

Kansanjoukko temppelin ympärillä uhkasi kivittää Jeesuksen ja kaikki hänen seuraajansa, Pilatus päätti ottaa kirvesmiehen suojaansa pelastaakseen hänen henkensä. Pilatus ei näyttänyt ymmärtäneen tämän taistelun todellista luonnetta. Hän pyysi juutalaisia pappeja selittämään syytöstensä sisältöä, he huusivat ”harhaoppisuutta” ja ”kavallusta” ja he olivat hirveän kiihdyksissä. Joosef kertoi minulle, että Pilatus lähetti noutamaan Jeesusta tutkiakseen häntä persoonallisesti. Keskustelu kesti monta tuntia ja Pilatus kysyi häneltä niistä ’vaarallista opeista’, joita hänen väitettiin julistaneen Galilean järven rannoilla? Jeesus vastasi, ettei hän ole koskaan kosketellut politiikkaa. Hänen mielenkiintonsa ei kohdistunut niinkään ihmisten ruumiiseen kuin heidän sieluunsa. Jeesus sanoi tahtovansa, että kaikki kohtelisivat lähimmäisiään veljinään ja rakastaisivat yhtä ainoaa Jumalaa, joka on kaikkien elollisten olentojen isä.

Pilatus näyttää olleen hyvin perehtynyt stoalaisten ja muitten kreikkalaisten filosofien oppeihin, Hän ei voinut huomata mitään kapinallista Jeesuksen puheissa. Joosefin tietämän mukaan hän teki toisen yrityksen, pelastaakseen miellyttävän profeetan hengen. Pilatus siirsi ratkaisua tuonnemmaksi. Pappien johtamat juutalaiset tulivat tästä raivoihinsa. Jerusalemissa oli aikaisemmin ollut useita kapinoita ja kaupungin lähellä oli vähän sotilaita. Caesareassa oleville roomalaisille viranomaisille oli tullut jo ilmiantoja, että Pilatus oli joutunut Natsarealaisen opin uhriksi. Kaupungissa puhuttiin, että Pilatus olisi erotettava, koska hän on keisarin vihollinen. Maaherroja oli kehoitettu tarkoin välttämään välienrikkomista väestön kanssa. Pelastaakseen kaupungin verisiltä mellakoilta, vihdoin, pakon edessä, Pilatus uhrasi Jeesuksen. Jeesus esiintyi arvokkaasti ja antoi vihamiehilleen anteeksi. Hänet ristiinnaulittiin Golgatalle, Jerusalemin roskaväen melutessa ja riemuitessa. Papit näyttivät miten käy niille, jotka uhmaavat Juudan kansan lakeja. Näin kertoi minulle vanha Joosef kyynelien valuessa hänen poskillaan.

Paavalista vielä... Paavali oli ollut ammatiltaan teltantekijä. Hän oli luopunut ammatistaan saarnatakseen rakastavasta ja anteeksiantavasta Jumalasta, joka on aivan toisenlainen kuin se Jahve, josta juutalaiset papit meille alinomaa kertovat. Paavali näyttää matkustaneen paljon Vähässä Aasiassa ja Kreikassa. Hän oli kertonut orjille, että he kaikki olivat saman rakastavan Jumalan lapsia ja, että autuus odottaa kaikkia sekä rikkaita että köyhiä, jotka koettavat elää kunnollisesti ja tekevät hyvää kärsiville ja kurjille. Minua surettaa, että ystäväsi Paavali mestattiin.” Sinun uskollinen veljenpoikasi Glaudius Ensa.

Kirjoittaja on haapajärvinen historian harrastaja

#