torstai 1.10.2020 | 04:56
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Mielipide

Heikki Syrjäniemi pakinassaan: Lättänokkainen muotoilu nostaa nokkaansa

To 10.9.2020 klo 18:30

Hiljattain uutisissa kerrottiin, kuinka koiria jalostetaan lättänokkaisiksi. Samassa lähetyksessä väitettiin lättänokkaisten koirien kärsivän, kun turpa on rullalla. Siitä lättänokkaisten koirien kärsimyksestä en osaa mennä sanomaan, sillä en ole saanut kysymykseen ymmärrettävää vastausta hauveleilta.

Tänä kesänä silmääni on pistänyt myös uusien autojen muotoilu. Näyttäisi siltä, että autojakin on alettu jalostaa lättänokkaisiksi. Olen jo vuosia huomannut, kuinka eri autonvalmistajat kopioivat toistensa muotoilua ja muotivirtaukset aaltoilevat milloin teräväpiirteisiin ja milloin pyöreisiin muotoihin.

Erikoista on vain se, kuinka vuosikymmenet on ollut liikennevälineiden kehittelyssä ilmanvastuksen ja kitkan pienentäminen. Sitä kautta on saatu energian ja luonnonvarojen säästöä. Autojen keulat on tehty pitkään mahdollisimman teräväpiirteisiksi ja tuulitunneleissa on testattu ilman vastusta. Nyt muotoilun suunta on käännetty toiseen suuntaan. Väittäisin, että tasakeulaisissa autoissa on suurempi ilmanvastus.

Ilmanvastusta on helppo itsekin testata. Olen huomannut talvella laskettelurinteessä, kun olen laskenut muna-asennossa, kyyryssä Häkä-Häkkisen tyylillä. Kun olen kesken laskun noussut kunnolla seisomaan, vauhti on hiljentynyt merkittävästi.

Mutta palatakseni vielä autoihin, entisajan autot suorastaan haukkoivat ja harasivat tuulta vastaan. Ehkä kaikkein paras esimerkki oli Neuvostoliitossa valmistettu Volga. Haapajärvellä Kallungin Arvolla oli taksina sellainen menopeli. Volgan profiili oli sellainen, että koko massiivinen keulaosa harotti taivasta kohti. Volga oli muutenkin raskastekoinen bensasyöppö. Jututin viime perjantaina Selänne-markkinoilla pyhäjärvistä Löytynojan Jussia. Kerroin hänelle, että iskin entisen tyttökaverini Pikku-Fiatilla. Sanavalmis Jussi kertoi iskeneensä tyttökaverin Volgalla.

Kirjoittaja on Selänne-lehden ”grand old man”

#