keskiviikko 1.4.2020 | 03:49
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Koticircuitia sopii kaikille, sekä sinkuille että perheille – Rullaa, steppaa, hulaile ja tasapainoile

Outi Levä
Pe 20.3.2020 klo 13:18

Nyt on aika hankkia uusia treenivehkeitä, jos niitä ei omista varastoista löydy. Monella on rutosti aikaa ja saattaa olla jopa pieni ongelma, miten sen saisi kulumaan. Vaikka kevätaurinko nousee tänäänkin eilistä korkeammalle, ulkoiluakaan ei kukaan aamusta iltaan harrasta. Kotitreenejä voi tehdä vaikka telkkaria katsellessa ja näilläkin välineillä saa pystyyn jo pienen circuitin. Circuit on erilaisilla välineillä tehtävä kiertoharjoittelu. Se sopii kaikentasoisille kuntoilijoille ja liikkeitä voi muunnella osallistujille sopiviksi. Tässä vain muutama väline. Eivätkä maksa paljon, hinta liikkuu parin kympin kahta puolen!

Putkirullaus

Putkirullaus sopii aktiivisen liikkujan monipuoliseen kehonhuoltoon, mutta siitä on apua, kun tulee istutuksi päiväkausia ja paikat jumittuvat, jolloin ihon alla olevat sidekudoskalvot eli faskiat kireytyvät. Rullan pituudella ei ole väliä, mutta pitkällä voi rullata selkää myös pitkittäin. Putkirulla ei saisi olla liian kova. Aloittelijalle sopii vaahtomuovinen sileä putkirulla.

Tasapainolauta ja twisterlauta

Tasapainolaudan päällä seisominen pitää kehon ja mielen virkeänä. Pieni liike vahvistaa kehon syviä lihaksia ja nestekiertoa, aktivoi aivojen tasapainokeskusta auttaa keskittymisessä. Ryhtikin laudalla paranee. Liikkuminen tasapainolaudalla kuntouttaa nilkka- ja polvivammoja. Muutama minuutti tunnissa tasapainolaudalla tekee ihmeitä, ne ovat siis mitä parhaimpia taukojumppareita.

Pallot

Jumppapallo on nivelystävällinen treeniväline. Sillä voi harjoittaa koko kehon tasapainoa, venytellä ja lisätä lihasvoimaa. Jumppapallo kuormittaa keskivartalon syviä lihaksia. Sillä voi istua ja pompotella itseään telkkaria katsellessa tai käyttää sitä työtuolina.

Steppilauta

Steppilaudalla voi tehdä sykettä nostavia aerobisia harjoitteluita ja lihaskuntoliikkeitä. Kun lisää laudalle askellukseen musiikkia ja ottaa kädet mukaan, tulee liikkeistä haastavampia. Perusaskellusta voi monipuolistaa askelleveyttä vaihtelemassa, tekemällä polven nostoja ja hyppyjä ja kosketella kädellä lautaa. Voi hypellä laudan yli ja tehdä askel- tai sivukyykkyjä. Steppilaudan avulla voi lankuttaa tai punnertaa tai laudalla istuen tai maaten vahvistaa selkä- ja vatsalihaksia. Lopuksi lautaa voi hyödyntää venyttelyssä, varsinkin pohkeiden venyttelyyn se sopii hyvin. Malttia steppilaudankin kanssa ja nousujohteinen harjoittelu. Steppilautojen korkeutta voi säätää.

Hulavanne

Hulavanteella voit aloittaa ”vyötärönmetsästyksen”. Hulaaja käyttää aktiivisesti keskivartalon lihaksia. Helsingin yliopiston sisätautiopin professori Hannele Yki-Järvinen on rasvamaksatutkimuksessaan todennut, että vain kolmentoista minuutin hulaaminen päivittäin kaventaa vyötäröä yli kolme senttiä kuudessa viikolla. Hulaamisen oppii ja 10-15 minuuin päivittäinen harjoitus riittää. Yki-Järvinen neuvoo pitämään vannetta kotona keskeisellä paikalla, esimerkiksi telkkarin läheisyydessä, jolloin hulata voi telkkaria katsellessa ja vyötärön ehtii hulata uimapukukauteen mennessä.

Keppijumppa

Keppijumppa on monipuolista liikuntaa, joka sopii kaikille ikään ja kuntoon katsomatta. Sillä saa venyteltyä kroppansa vetreäksi ja ryhtinsä suoraksi. Välineiksi soveltuu kävelysauva, harjan- tai luudan varsi tai mopin varsi. Voit kiertää ylävartaloa, venytellä kylkiä, kyykätä vapaasti tai tuolilta, meloa ja soutaa. Keppijumppa parantaa kehonhallintaa, auttaa tasapainon ylläpidossa ja ehkäisee kaatumisia, lisää jalkalihasten voimaa sekä selän ja rintarangan joustavuutta. Joustava rintaranka antaa keuhkoille tilaa sisäänhengityksessä. Keppijumppa sopii erityisen hyvin ikäihmisille ja hengityssairaille.

#