tiistai 25.2.2020 | 06:56
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Kärsämäen kirkkoherra Heikki Valkama hartauskirjoituksessaan: Olemme valon lapsia

Selänne
Su 9.2.2020 klo 10:00

On väitetty, että usko olisi askelhyppy pimeään. Asia ei ole niin. Katsotaanpa aluksi hieman sitä, miten kristillinen usko syntyy. Se on aina Jumalan teko, työ ja lahja ihmiselle. Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana. (Room. 10:17) Kyse on oppimisesta ja kasvamisesta. Siinä prosessissa ei ole mitään hyppyä pimeään. Usko on sen tuntemista, luottamista ja turvautumista siihen, johon uskotaan. Kristillinen usko ei kohdistu uskojaan itseensä. Jumalan vaikuttama usko tuo valon muutoin pimeältä näyttävään tilanteeseen. Koska opimme tunnemaan Jumalaa. Tiedämme paremmin myös, miten Jumala toimii, mitä hän odottaa meiltä, miten voimme turvallisesti ja rohkeasti toimia. Ellei näin ole, kannatta palata perusteisiin ja etsiä vakavasti Jumalan ja hänen tahtonsa tuntemista. Siihen Raamattukin monesti kehottaa. Siten voidaan välttää harhahypyt harhaoppien ja petosten pimeään: Tyytykää siihen, mitä on kirjoitettu (1. Kor. 4:6) Ei ohiteta Jumalan sanaa ja sanomaa meille.

Kristitty on valon lapsi. Jumalan sanan valossa me kuljemme turvallisesti aivan perille asti. Raamatun hyvä sanoma tuo vastaanottajalle armon lämpöä langenneille, toivoa aivan toivottomille ja valoa pimeässä vaeltaville ja vapauden vangituille. Se avaa tien umpikujassa eläville. Emme siis koskaan hyppää pimeään ja tuntemattomaan. Elämme ja vaellamme Jumalan totuudessa. Jumalan rakkaudessa ja Jumalan armossa. Tämän sinettinä on ristiinnaulittu Vapahtajamme, Jeesus Kristus. Hän maksoi vaaditun hinnan tästäkin armonjulistuksesta. Häneen on jokainen kristitty kastettu liitetty. Häneen ja sovitukseensa voimme luottaa. Herra on uskollinen. Tämä on sinetti uskonelämällemme.

Pidetään vain rohkeasti ja iloisin mielin kiinni kristillisestä uskosta. Tämä on toki helpompaa muiden kristittyjen yhteydessä. Siihen sinuakin kutsutaan. Yksin ei tarvitse olla. Usko on myös seurakuntayhteyttä, jumalanpalvelusyhteyttä, ehtoollisyhteyttä ja rukousyhteyttä. Arjen kristillisyyttä eläen. Armosta eläen ja siinä vahvistuen. ARMO-sanaa on selitetty sen alkukirjaimista saatavilla sanoilla: Ansaitsematon Rakkaus Meidän Osaksemme. Seurakunta ei ole itsessään täydellisten ihmisten kerho. Olemme armahdettuja syntisiä!

Elämme hengellisen murroksen aikaa. On tärkeää palata perusasioihin kristillisyydessä. Sehän lopulta meitä erilaisia ihmisiä yhdistää! Kristillisen seurakunnan ja evankeliumin tunnuksen on apostoli Paavali ilmaissut Korintin seurakunnalle. Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. (1. Kor. 1:23) Tämän ristin valossa ei kukaan ihminen eksy pimeään.

#