tiistai 25.2.2020 | 07:07
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Itseoppinut Eero Luomajoki korjaa omat autonsa – Wanha Crown kääntää Mersukuskinkin pään

Outi Levä Selänne
La 8.2.2020 klo 00:00

Kärsämäkinen Eero Luomajoen pihalla seisovat Toyota Rav4, Chevy Van, Ford Focus, Opel Coupe, pari Toyota Corollaa, joista toisella Luomajoki ajaa itse talviaikaan.

– Ravin ostin rikkinäisenä viime syksynä. Sillä pääsee hyvin hirvimetsällä koiraa hakemaan. Tähän olen tehnyt alaosan melkein puoliväliin asti, näyttää Luomajoki Chevyn kylkeä.

Luomajoki ajaa ladosta helmikuiseen aamuaurinkoon kesäautonsa, Toyota Crownin. Se on vuosimallia 1971, parilitrainen ja kolmelle rekisteröity.

– Tämä on ollut minulla ainakin kaksikymmentä vuotta. Vaihdoin sen aikanaan moottoripyörällä edesmenneeltä Korkiakosken Arilta. Purin auton, laitoin mitä tarvitsi ja maalasin. Korjasin penkinkin. Nythän tuo pitäisi taas maalata.

Luomajoki sanoo ajavansa Crownillaan kesäisin. Bensaa kuluu seitsemän kahdeksan litraa satasella. Remontteja ei ole juuri tarvinnut tehdä.

– Toissa kesänä särkyi tuulilasi. Oisko joku heittänyt kivellä keskelle tuulilasia? Uusi lasi löytyi Kuttilan Autolasista. Siellä ovat säilöneet kaikki tuulilasit, mitä ovat saaneet talteen. Niillä on muotitkin, joilla pystyy uudet lasit tekemään. Laittaa vain mitat sinne.

Uuden tuulilasin Luomajoki sai kotiin toimitettuna ja vaihtoi sen itse.

– Vanhojen autojen tuulilasit ovat kiinni kumitiivisteillä, nykyautoihin ei pysty tuulilasia itse vaihtamaan. Eikä uusia autoja pysty itse korjaamaankaan, ne kun pitää piuhan nokassa käyttää, että saa vikakoodit luettua.

Luomajoki on itseoppinut tee-se-itse -mies ja korjaa autonsa itse.

– Käytin kerran autoa Iisalmessa yhdessä korjaamossa valohoidossa, joka maksoi lähes kolmesataa. Tyrkyttivät syöttopumpulle venttiileitä lähes neljällä sadalla. Vaihdoin sitten itse yhden suuttimen. Ravissa oli sama vika. Oli pumppuvikaisena myynnissä, vaihdoin siihenkin pari venttiiliä.

Hän oli vuosia töissä Incapilla ja kun se loppui, siirtyi Pyhännälle Piklakselle. Yhden taidonnäytteistään Luomajoki siirtää pihalle pienestä piharakennuksesta, Victorian.

Motowikin mukaan Victoria-mopoja, moottori- ja polkypyöriä valmisti aikanaan samanniminen saksalainen tehdas. Sen perustivat Max Frankenburger ja Maz Ottstein Nürnbergiin 1886. Useiden yritysjärjestelyjen jälkeen Victoria-nimi häipyi historian kirjoista vuonna 1966.

– Tämän mopon raadon löysin kauan sitten Vuorilta Heimo Järvelän pihasta. Sain sen haltuuni ja laitoin kuntoon. Osia löytyy, kun jaksaa etsiä.

Luomajoki sanoo korjanneensa ja kunnostaneensa menopelejä niin kauan kuin avaimet ovat pysyneet kourassa. Koulu ei kiinnostanut, mopot, moottoripyörät ja autot senkin edestä.

– Aikaisemmin ihmisten päät kääntyivät, kun näkivät ison Mersun. Nyt Mersun kuskien päät kääntyvät, kun näkevät vanhan auton.

Luomajoki korjailee koneita vain lämpimän sään aikaan Luojan korjaamossa. Työssä kuluu aika ja rahatkin.

– Parempi tuhlata rahansa näihin kuin juoda kapakassa, sanoo Luomajoki ja miettii, mitä kaikkea saisi aikaiseksi, jos omistaisi lämpimän hallin ja kunnon korjaustyökalut.

#