maanantai 20.9.2021 | 13:22
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Vesillä liikkuessa on muistettava säännöt, rajoitukset ja hyvä käytös: Kipparilla on kipparin vastuu vesiskootterinkin selässä

Outi Levä
Pe 26.7.2019 klo 00:00 | päivitetty pe 08:54

Vesiskoottereiden ja -jettien määrä on lisääntynyt hurjasti koko 2000-luvun ajan. Trafin mukaan niitä ensirekisteröitiin toissa vuonna 692 ja viime vuonna 1005. Niiden koko ja teho on kasvanut, joten pitemmätkin reissut ovat mahdollisia. Vauhti voi nousta yllättävän suureksi ja johonkin törmätessä vahingot voivat olla vakavia ja hengenvaarallisia.

Vesiskootterilla ajamiseen pätevät samat säännöt kuin veneilyyn. Veneilysääntöjä on hyvä opetella sen verran, että tietää, kummalta puolen muut vesillä liikkujat tulee ohittaa. Markus Ruotsalainen liikkuu vesillä kajakilla ja vesiskootterilla, jonka hankki noin kymmenen vuotta sitten yhdessä Jyrki Väliahteen kanssa. Hän sanoo, että skootteriajelu jää työ- ja muiden kiireiden jalkoihin.

– Tämähän on lasten lelu, hän vähättelee menopeliään. Vesillä liikkuminen on vapaata huviajelua, mutta siinäkin pitää ottaa huomioon hyvä käytös. Iso Lamujärvellä ei ole rajoitteita, mutta Oulun seudulla järvissä on määrätyt reitit, joilla saa ajaa, tietää Ruotsalainen ja sanoo, että ajaessa kannattaa noudattaa samoja hiljaisuusaikoja kuin rivi- ja kerrostaloasumisessa, eli ei ajella klo 22 ja 06 välillä.

Vesiliikennelaissa määrätään, missä, miten ja milloin saa ajaa, missä kunnossa skootterin ja kuljettajan on oltava. Kuljettajan vähimmäisikä on viisitoista vuotta, eikä ajokorttia vaadita. Ruotsalaisen mielestä vesijetillä ajamista voisi verrata moottorikelkkaan. Seisaaltaan ajettavaa taas lumilautailuun.

– Seisaaltaan ajelu on hankalampaa kuin jetillä, kun tasapaino haetaan keskivartalolla ja ajetaan yksin. Minulla meni harjoitellessa muutama tunti, ennen kuin pääsin muutaman kymmenen metriä eteenpäin. Nykyisissä kyytiin mahtuu pari kolmekin. Mukavampi on ajella yhdessä, yksin voi sattua mitä vain, sanoo Ruotsalainen.

Kokemattomallakin vesiskootterin kipparilla on kipparin vastuu, on huolehdittava omasta ja muiden turvallisuudesta. Kaikilla on oltava asiaan kuuluvat varusteet. Kannattaa miettiä, miten skootteriin pääsee kipuamaan, jos siitä veteen pulahtaa. Turvalaitteistoon kuuluu niin sanottu tappokatkaisin; jos putoat, skootteri ei kurvaa järven yli puolella kaasulla.

– Pelastusliivit vähintään, sanoo Ruotsalainen. Ja märkäpuku, jos liikkuu kylmässä vedessä. Kypäräpakkoa ei ole, mutta se on paikallaan, jos jetti lähtee käsistä ja törmää rantakiviin tai uppotukkeihin. Temppuilu ei kannata vähällä kokemuksella ja kehnoin turvavarustein.

Vesijetti/-skootteri on tyynen veden vekotin ja sillä ajetaan yleensä rantojen tuntumassa. Pörinä saattaa häiritä ihmisiä, lintuja ja muita luonnon eläviä. Ely-keskukset voivat kieltää tai rajoittaa vesillä liikkumista. Rajoituksia voidaan antaa esimerkiksi ympäristön suojelemiseksi tai yleisen virkistyskäytön vuoksi. Rajoitusten tarkoituksena on suojella pesiviä lintuja ja rauhoittaa mökkirantoja. Ymparisto.fi -sivun mukaan Pyhäjärven Emolahdessa liikenne kielletty moottoriveneillä ja muilla koneellisilla kulkuneuvoilla sekä nopeusrajoitus. Syvälahdella on voimassa nopeusrajoitus sekä vesiskootterilla ja muilla vastaavilla vesikulkuneuvoilla ajo kielletty. Tikkalansalmessa on nopeusrajoitus.

Reisjärven Kiljanjärvellä on liikenne kielletty moottoriveneillä ja muilla koneellisilla vesikulkuneuvoilla.

Uusi vesiliikennelaki tuli voimaan 1.6.2010. Ajantasaista tietoa vesiliikenteen rajoituksista saa Suomen ympäristökeskuksen SYKEn uudesta selainsovelluksesta, joka toimii tietokoneella useimmilla selaimilla sekä mobiililaitteilla Android- ja iOS-käyttöjärjestelmien selaimilla.

#