perjantai 20.9.2019 | 13:37
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Haapajärvinen Petri Kananen nimitettiin Sisu Auton toimitusjohtajaksi – "Koulutuksen tehtävä on ennen kaikkea laajentaa ajatusmaailmaamme ja opettaa, mistä tietoa voi löytää"

Satu Kangas-Viljamäki Selänne
Pe 7.6.2019 klo 10:00 [päivitetty pe 10:30]

Kukapa olisi uskonut, mihin maailma heittää Haapajärveltä kotoisin olevan Petri Kanasen aikuisena? Että ihan Sisu Auto Oy:n toimitusjohtajaksi - ei varmaan monikaan ja kaikkein vähiten hän itse.

– Minulla ei ollut mitään ajatusta siitä, mikä minusta tulee isona yläkoulun jälkeen, eikä oikein vielä lukionkaan jälkeen, Kananen kertoo.

Lukion jälkeen Kananen kävi armeijan ja haki Oulun yliopistoon opiskelemaan konetekniikkaa.

– Siihen saakka elämäni oli pyörinyt pääasiassa Haapajärven ja lähikuntien alueella, ja ajattelin pitkään jääväni kotiseudulle. Opiskeluaika muutti minua toki avarakatseisemmaksi, mutta kun professori kysyi, kuka olisi kiinnostunut työharjoittelusta raskaiden ajoneuvojen parissa Pohjanmaalla, nostin käteni ylös. En tosin tiedä, mitä Pohjanmaata hän tarkoitti, sillä Sisun pääkonttori ja tehdas sijaitsevat Karjaalla, Länsi-Uudellamaalla.

Sille tielle Kananen lähti ja on edelleen.

– 2011 aloitin Sisulla harjoittelijana ja diplomityöntekijänä. Vuonna 2012 aloitin virallisesti Sisulla suunnittelijana.

Samaan aikaan koko yhtiössä tapahtui paljon muutoksia. Jo aiemmin pääomasijoittajien omistuksesta yksityisomistukseen siirtynyt Sisu Auto siirtyi kokonaan Timo Korhosen omistukseen vuonna 2013, ja kaupan myötä yritys muuttui sataprosenttisesti perheyritykseksi.

– Tuotanto ja myynti otettiin takaisin yhtiön omiin käsiin, kun ne oli aiemmin ulkoistettu yhteistyökumppaneille. Kun menin Sisulle, meillä oli 40 työntekijää, nyt meitä on lähes 120.

Yliopistoaikana Kanasen haaveilema suunnittelijan ura vaihtui nopeasti tuotepäällikön tehtäviin, sitten myöhemmin myyntipäälliköksi. Puolitoista vuotta sitten hän eteni yrityksen liiketoiminnanjohtajaksi ja nyt toimitusjohtajaksi.

– Työhöni kuuluu yhtiön operatiivinen johtaminen aina päivittäisestä toiminnanohjauksesta isompien suuntaviivojen maalailuun. Tärkein resurssini ovat tietysti osaava henkilöstö ja vastuullinen johtoryhmä. Vastuuta edelleen jakamalla pyrin jatkuvasti ”tekemään itseäni tarpeettomaksi”. Vastuu motivoi ja onnistuminen palkitsee.

Yhtiöllä on vaiherikas historia, se on perustettu vuonna 1931, ja haluan olla mukana jatkamassa tuota tarinaa. Toivon, että pystyn tekemään oikeat ratkaisut oikeaan aikaan, jotta yhtiön hyvä kehityssuunta jatkuu edelleen.

Vaatimattomasta pohjalaisuudestaan huolimatta Kananen sanoo, että meidän kaikkien pitäisi päästä pois turhasta vaatimattomuudesta.

– Sisu on sataprosenttisesti suomalainen tuote ja siitä pitää olla ylpeä. Se on uskomatonta, miten kilpailijoihinsa verrattuna pieni yritys voi menestyä maailmalla. Olipa tuote mikä hyvänsä, kyllä suomalaiset osaavat, ja mikä tärkeintä; asiakas voi edelleen soittaa suoraan minulle ilman välikäsiä. Tällä tarkoitan, että yhtiöllämme on kasvot ja haluamme olla lähellä asiakkaitamme.

Tätä nykyä Kananen asuu avopuolisonsa ja kahden lapsensa kanssa Espoossa ja käy Haapajärvellä pääasiassa loma-aikoina.

– Onneksi isovanhemmat ajavat vähän useammin meillepäin.

Mitä Kananen sitten haluaa kertoa alueemme nuorille?

– Opiskelette sitten mitä tahansa, tehkää se tosissaan loppuun saakka - vaikka se ei ehkä tuntuisi juuri siltä omalta alalta. Koulutuksesta on aina hyötyä, teit lopulta mitä tahansa, Kananen painottaa.

– Totuus on kuitenkin se, etteivät opiskeltavat asiat välttämättä korreloi niin sanotussa oikeassa maailmassa eli käytäntö ja teoria eivät kohtaa. Näin olen ainakin kokenut omalla kohdallani. Koulutuksen tehtävä on ennen kaikkea laajentaa ajatusmaailmaamme ja opettaa, mistä tietoa voi löytää. Olkaa rohkeita ja astukaa maailmaan avoimin mielin. Teistä voi tulla ihan mitä vain kun oikein yritätte, eikä sekään haittaa, jos välillä tunnette olevanne hiukan hukassa. Unelmia pitää olla ja niiden eteen kannatta tehdä töitä.

Sisu Auto tähystää ulkomaita

Sisu Auto on vahvistanut asemaansa kotimarkkinoilla viimeiset viisi vuotta.

– Meillä on jonkin verran vientiä Norjaan ja Venäjälle, mutta nyt on oikea aika kehittää vientiä kohdennetusti myös muualle, Sisu Auto Oy:n toimitusjohtaja Petri Kananen kertoo.

– Olemme laajentaneet tuotteistoamme ja meillä on tarjolla hyvin erilaisia ajoneuvoratkaisuja. Viime aikoina olemme keskittyneet raskaampiin erikoisajoneuvoihin, kuten kaivosajoneuvoihin ja monipyörävetoisiin off-road ajoneuvoihin. Tiellä liikkuvat raskaat kuorma-autot ovat yhtiön päätuote, minkä ohella yhtiö kehittää edelleen myös omaa sotilasajoneuvo-tuoteperhettään.

– Miina-, luoti- ja taistelukaasusuojattuja sotilasajoneuvoja ei kuitenkaan myydä joka vuosi, joten niiden varaan ei yhtiötä rakenneta. Military-tuotteiden markkinat vaihtelevat vuosittain todella rajusti, esimerkiksi tällä hetkellä meillä on tarjouskannassa useita mahdollisia kauppoja, mutta aika näyttää miten näiden kanssa käy.

Kanasen mukaan liikehdintää kuitenkin on, ja niin Baltia kuin Pohjoismaatkin varustelevat armeijoitaan tällä hetkellä tavallista ahkerammin.

Kananen ennustaa, että Suomen teillä liikkuu puoliautomaattisia kuorma-autoja jo viiden vuoden kuluttua.

– Täyteen autonomiaan en vielä usko, sillä Suomen tiestö on haastava. Talvi kadottaa teistämme kaistat ja tieverkosto on hyvin vaihteleva niin kooltaan kuin olosuhteiltaan. Se on kuitenkin selvää, että kuljettajan työ tulee helpottumaan automaation avulla huomattavasti - ja ihan pian.

Toinen ammattiautoilua mullistava seikka on päästötavoitteiden kehittyminen, joka tulee Kanasen mukaan muuttamaan kuorma-autoja ratkaisevalla tavalla lähivuosina.

– Raskas liikenne tuottaa merkittävän osan liikenteen päästöistä tällä hetkellä ja päättäjät ovat keskittyneet tähän saakka pääasiassa pieniin autoihin.

Kananen nostaa esille EU-tasolta tulleet päästövaatimukset vuosille 2025 ja 2030.

– Kehitystyötä tehdään kuumeisesti. Mietintämyssyssä on niin sähkö- kuin kaasukin. Uskon, että diesel-moottori pitää silti pintansa aika pitkään, mutta mikä sen rinnalle lopulta nousee jää nähtäväksi. Sekä sähkössä että kaasussa on edelleen haasteita tehon, jakelun ja energian riittävyydessä. Sisu Auto on panostanut viimevuosina Diesel-Hybriditeknologiaan ja uskomme sen olevan keskeinen välivaihe raskaassa liikenteessä kohti täysin hiilineutraaleita ratkaisuja.

#