perjantai 16.11.2018 | 09:26
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

”Pompannappi” saa isommankin miehen hymyilemään - reisjärvinen Jaakko Kuisma ihastui italoklassikkoon

Selänne+ | La 8.9.2018 klo 10:00

Satu Kangas-Viljamäki

Jaakko Kuisman Fiat 600 vuosimallia 1967 on kerrassaan upea peli, eikä sitä voi hymyilemättä katsoa. Se on kerta kaikkiaan vain niin söpö ja pieni – miten ihmeessä tuonne voi kukaan mahtua? Oikealla asenteella, väittäisin.

Ennen auton rattiin tarttumista Kuisma suostuttelee aamukankeudesta kärsivän autovanhuksen käyntiin. Alku on hankala, kuten kenellä tahansa viiskymppisellä, mutta kun moottori lämpenee, se alkaa käydä kuin unelma. Itse asiassa auto ottaa kierroksia pihassa ihan omiin nimiinsä siinä määrin, että se tuntuu ihan hinkuvan tien päälle.

Kuisma käy ensin itse ajamassa lämmittelykierroksen, minkä jälkeen koeajo voi alkaa. Fiatin ratin takana on yllättävän paljon tilaa, vaikka penkki on ja pysyy siinä, mihin se on kiinnitetty. Kaikki polkimet ovat tutuilla paikoillaan, samoin vaihdekeppi. Autossa on neljä vaihdetta ja pakki (hiukan eroa omaan kuusi plus pakki -malliin). Ja eikun menoksi, ykköstä silmään ja hanaa.

Fiatille täytyy todellakin antaa kaasua, mutta kun vauhtiin pääsee tilanne helpottaa. Ensimmäisen risteyksen kohdalla vilkku on hukassa, mutta onneksi Jaakon poika, Riku Kuisma istuu takapenkillä neuvomassa.

- Se on tuo lyhyempi vipu tuolla, Riku neuvoo.

Ja taas mennään. Fiatin moottori sijaitsee peräkontissa, heti takaistuimen selkänojan takana ja sen jyly kuuluu autossa isosti. Ulkopuolelta se kuulostaa ihan erilaiselta, jopa hyvinkin sivistyneeltä moottorilta.

Vaihteen vaihtamisessa ei ole suurempia ongelmia, mutta jarrut yllättävät. Polkimen saa survaista lähes pohjaan, ennen kuin auto alkaa hidastaa.

- Rumpujarrut ovat sellaiset, Jaakko kertoo jälkeenpäin.

Pienessä autossa vauhti tuntuu hurjalta, vaikka todellisuudessa sitä ei ole nimeksikään. Radiota siinä ei ole, ja kojelauta on muutenkin hyvin pelkistetty. Siitä löytyy nopeus-, bensa- ja jäähdyttimen veden lämpömittarit. Merkkivalot vilkuille ja valoille sekä pissapojan nappi ja pyyhkimet. Moottorin lämmön voi kylmällä säällä ohjata auton sisälle, ja siinäpä ne tärkeimmät olivat. Mitä muuta autossa oikeasti tarvitaankaan, ei mitään.

Kaiken kaikkiaan Fiat 600 on hilpeä, hyvää mieltä tuova auto. Ei sillä ehkä enää Suomen ympäri viitsisi lähteä ajamaan, mutta lähikunnissa ehdottomasti.

Kuisma hankki auton Oulusta noin kuukausi sitten.

- Tuli vain sellainen tunne, että tämä pitää saada. Toiset hankkii moottoripyöriä, mutta minä halusin tämän.

Erikoista juuri tässä Fiatissa on se, että siinä on kaikki paperit tallessa, aina ensimmäisestä rekisteröintipaperista alkaen.

- Tämä on ostettu Hankkijalta ja otettu käyttöön 21.6.1967. Alkujaan se on ostettu Keski-Suomeen, mistä se on myyty Etelä-Suomeen, sieltä pohjoiseen ja nyt tänne. Vuoden -67 Fiat 600 autoja on rekisterissä enää 20 koko Suomessa. Se voi osittain johtua siitäkin, että yhteen aikaan ne olivat hyvin suosittuja jokkisautoja.

Kuisman Fiat on puhtaasti kesäauto, ja lähtee pian lämpimään varastoon odottamaan ensi kevättä.

- Onhan näillä talvellakin ajettu, mutta minulle tämä on lämpimien kesäpäivien fiilistelyauto. Talliaikana sitä voi kunnostella rauhassa, sillä siihen saa eBay:sta helposti alkuperäisosia.

Koska Kuisman Fiat on herättänyt ihmisissä mukavia muistoja kautta linjan, toimitus pyytää teitä kirjaamaan Fiat-muistonne ylös ja lähettämään ne meille joko kirjeenä tai sähköpostilla. Yhteystietomme löytyvät sivulta 4.

#
Fingerpori