Pääkirjoitukset
Päätoimittajalta: Teistä ken on kauhein, tie kaikkein kamalin?
Hilla Groupin toimitukset etsivät yksissä tuumin alueen huonokuntoisinta tietä. Missä kulkeminen on kuoppaista, mistä löytyy tie, johon ei ole asiaa normaalilla henkilöautolla keväällä kelirikon aikaan?
Toisin sanoen, nyt on aika rutista ja tuoda epäkohdat päivänvaloon. Ilmianna meille oma bongauksesi huonosta tiestä ja kerro, mistä tämä tie löytyy. Jos sinulla on omakohtaisia kokemuksia tien kulkemisesta tai tien varteen jäämisestä, voit laittaa nekin tiedot kuvan mukana. Huomioithan, että etsimme nimenomaan yleistä tietä.
Tiestö puhuttaa ihmisiä etenkin maaseudulla, missä teiden hoitamisen logiikka ei lähellekään aina tunnu loogiselta.
Henkilökohtaisesti pidän epäreiluna tien hoidon tärkeyden mittaamista ja perustelua liikenteen määrillä. Se ei paljon lohduta sivukylien asukkaita, jos heidän teidensä huonokuntoisuutta oikeutetaan vähäisellä liikenteellä. Eihän sinne kukaan koskaan muutakaan, jos tiet ovat jatkuvasti kuin pottupeltoja! Jos maaseutu oikeasti halutaan pitää asuttuna, tähän on ihan aikuisten oikeasti löydyttävä rahaa.
Sivukylien asukkailla itsellään on tänä päivänä varsin vähän mahdollisuuksia vaikuttaa asiaan. He voivat jatkaa hiljaista kärsimistä tai muuttaa niin sanotusti maalikylille. Kolmas vaihtoehto on traktorin hankinta. Yhdenlainen pöllöys on mielestäni sekin, ettei yksityinen henkilö saa hoitaa yleistä tietä (oli se sitten miten vähällä käytöllä tai syrjässä tahansa), vaikka hänellä olisi siihen taito ja laitteet. Jos yksityinen menee tekemään yleiselle tielle jotain ja tiellä sattuu sen jälkeen onnettomuus, kysymys kuuluu: kuka korvaa? Aiheellinen kysymys olisi mielestäni myös se, kuka korvaa kaikki ne korjaukset, joita yksityinen joutuu autolleen tekemään, kun ne eivät kestä ainaista “ryttyytystä”. Tilanteessa on jotain perin kafkamaista.
Satu Kangas-Viljamäki