Paikallisuutiset
Paanukirkko saa uutta tervapintaa Kärsämäellä – Ensi kesäksi etsitään hyvää hautatervaa
Paanukirkon lähellä palaa nuotio, sen päällä on puolikas tynnyri ja siinä vedessä kaksi kanisteria. Terva tuoksuu. On syyslomaviikko.
Säännöllinen tervaus kuuluu paanukaton hyvään huoltoon ja ylläpitoon. Syksyn aikana on tervattu sekä Kärsämäen Paanukirkon kattoa että seiniä. Suosituksen mukaan uuden paanukaton tervaus tehdään aluksi vuosittain, myöhemmin riittää, kun paanut alkavat vaaleta. Hyvin hoidettuna paanukatto saattaa kestää jopa 150 vuotta. Huolenpito kannattaa, sillä paanukaton hinta on noin kymmmenkertainen vastaavaan peltiseen verrattuna. Meidän sääoloissamme kattorakenteita rasittavat eniten UV-säteily ja ankarat sääolot.
– Minun aikanani, reilun seitsemän vuoden aikana, Paanukirkko on tervattu kerran läpi, pieniä pätkiä kerrallaan. Nyt tervattiin etelä- ja itäseinät ja katon itä- ja länsilappeet, sanoo Paanukirkon kannatusyhdistyksen hallituksen varapuheenjohtajaTimo Littow.
Puuterva on ainutlaatuisten ominaisuuksiensa takia ainoa aine, jota suositellaan paanukatoille. Myös Kirkkohallituksen paanukaton tervausohjeen mukaan tervauksessa tulee käyttää kotimaista männystä valmistettua täystervaa. Tervaaminen suoritetaan touko- ja lokakuun välillä.
Ennen käsittelyä terva lämmitetään, se vähentää tervan valumista. Terva harjataan paanuihin käsivoimin paksuilla pensseleillä. Ruiskutusta on joku kokeillut, mutta lopputulos ei ole ollut hyvä.
– Kokonaista kaksi päivää pystyttiin tervaamaan. Sää oli sen verran vaihtelevaa, kun tervaus vaatii kuivaa sekä ennen että jälkeen tervauksen. Terva, joka nyt saatiin hankittua, riitti nyt sopivasti, mutta ensi keväänä on tarkoitus tervata loput kirkosta. Tervaa on vaikea saada ja hinnat ovat kovasti nousseet.
Puolisen tusinaa yritystä ovat kykeneviä paanukattojen tervaukseen. Tervausurakan hinta on 30-40 euroa neliöltä. Paanukirkon tervauksessa tarvitaan myös henkilönosturia. Kahteenkymmeneen yhteen metriin yltävä nosturi löytyi Haapavedeltä.
Paanukirkko saa tervansa talkoilla. Työpanoksensa antoivat Tuukka Kuisma, Timo ja Niko Littow sekä kaksi Jania ja Kimmo. Nosturin kuljettajana toimi Onni Uusitalo.
Paanukirkon tervausta jatketaan ensi ensi kesänä. Timo Littowin terveiset tervanpolttajille: Tervaa tarvitaan!