Paikallisuutiset
Kultainen Datsun 100A heräsi henkiin vuosikymmenten hiljaiselon jälkeen
Haapajärvisellä Teemu Törmälällä on kesäautona kultainen Datsun 100A, joka on kuin pakasta repästy. Se on entisöity niin taitavasti, että kun sitä katsoo, voi ikään kuin tehdä aikamatkan vuoteen 1977, jolloin tämä yksilö on syntynyt.
– Itse asiassa meilläkin oli tuollainen, totean Teemulle ja hän tietää, että monelle herää Datsunista muistoja: jollakulla on ollut se ensimmäisenä autona, toinen on keikkunut lapsena takapenkillä syömässä jäätelöä ilman turvavyötä.
Rakkaalla lapsella on monta nimeä, niin on suomalaisten aikoinaan suosimalla Datsunillakin. Sitä on kutsuttu muun muassa riisikupiksi, sata-ampeeriseksi, puukengäksi, kirsikaksi ja junan sulakkeeksi.
– Tämä Datsun on lähtöisin kihlattuni papan enolta, joka osti auton uutena Seinäjoelta. Se maksoi tuolloin 23 000 markkaa. Siitä on kuitti täällä kansiossa, sanoo Teemu ja näyttää siistiä kansiota, josta löytyy kaikki mahdolliset autoon liittyvät paperit ja huoltokirja moitteettomassa kunnossa.
Miehen havaintojen mukaan autosta on aikanaan pidetty hyvää huolta. Siitä kielii esimerkiksi se, että penkkeihin oli laitettu heti uutena penkinpäälliset. Sen todistavat mainiossa kunnossa olevat alkuperäiset istuimet. Datsun oli myös massattu Finikorilla.
Jostakin syystä vähän ajettu auto oli kuitenkin laitettu latoon vuonna 1986, ja siellä se seisoi käytännössä koskemattomana 36 vuotta kunnes Teemu ja hänen Raino-isänsä sen ostivat. Luonnollisesti ajanhammas oli autoa rapisuttanut.
– Renkaat oli puhki, ruostetta oli korissa siellä täällä ja tottakai sen päällä oli paksu kerros pölyä ja likaa. Sisusta oli kuitenkin kaiken lian alla melkein uutta vastaava ja kaikki oli tallessa. Myös moottori pyöri kun sitä käsin pyöritti, se oli hyvä merkki. Pienen huollon jälkeen moottori kävi moitteetta, mutta ensimmäiseen koeajoon oli vielä pitkä matka, muistelee Teemu.
Miehille oli alusta asti selvää, että Datsun saatettaisiin alkuperäiseen kuosiinsa.
– Auto piti purkaa aika lailla palasiksi. Korista poistettiin ruosteet, oikaistiin kaikki kolot ja hiottiin niin hyvin, ettei maalauksen jälkeen pohjatöitä huomaisi. Moottoritilasta purettiin myös kaikki ja maalattiin uusiin, alkuperäisiin väreihin. Talven viikonloput meni aikalailla Datsunin kimpussa, mutta kova työ on kyllä palkittu, iloitsee Teemu.
Datsunin maalasi Teemun ystävä, Haapajärveltä kotoisin oleva Julia Autio, joka voitti automaalaussarjan ammattitaidon Taitaja2022 SM-kilpailussa.
Lopputulos on huikea. Kultainen Datsun heräsi henkiin ja palasi entiseen loistoonsa heinäkuussa 2022.
- Siitä tulee syksyllä meidän hääauto, paljastaa Teemu ja hyrisen hyvilläni, että kesälehteen saatiin sittenkin hiukkanen romantiikkaa.
Datsun 100A
* Japanilaisen Nissan-autotehtaan ensimmäinen etuvetoinen sarjatuotantomalli
* Esiteltiin aluksi Datsun Cherrynä, mutta sai eri nimiä eri maissa
* Valmistettiin vuosina 1970-1977
* Yksi 1970-luvun suosikeista
* Valmistusmäärä 389 807 kpl
* Suomeen tuotiin 40 717 kpl
* 998 kuutioinen 4-sylinterinen rivimoottori, 59 SAE-hevosvoimaa
* Kiihtyvyys 0-100km/h/s:n 18
* Huippunopeus km/h: 145
* Akseliväli mm: 2335
* Omamassa 660kg