Paikallisuutiset
Kahdeksan "kakkua" valmiina, kuusi jäljellä – Pajuperänkankaan tuulipuiston rakentaminen etenee Haapajärvellä suunnitellusti
Ei uskoisi, ellei omin silmin näkisi. Pajuperänkankaan tuulipuiston rakennustyömaa on edennyt hämmästyttävän pitkälle ilman, että sitä juurikaan huomaa Reisjärventietä ajaessa. Edes rekkaliikenteen en ole huomannut kasvaneen tiellä, vaikka Pajuperänkankaalla on ollut "täysi rähinä" päällä elokuun alusta lähtien.
– Meillä on täällä oma louhos ja betoniasema, mikä vähentää työmaan ulkopuolisen liikenteen minimiin, selittää Abo Windin vanhempi rakennuspäällikköArto Pyhtinen.
Pajuperänkankaalle nousee 14 tuulivoimalaa, joiden roottoreiden halkaisijat ovat 162 metriä (Välikankaalla ne ovat 150 metriä). Voimaloiden napakorkeus tulee olemaan 169 metriä (Välikankaalla 130) ja niiden teho 6,2 MW (Välikankaalla 4,3).
– Luonnollisesti tällaiset voimalat tarvitsevat myös isommat perustukset, Pyhtinen sanoo, mistä päästään nopeasti ihmisiä puhuttavaan aiheeseen; mitä perustuksille tapahtuu sitten, kun voimala on tiensä päässä?
– Me toimimme sitten sen ajan lain mukaan. Samalla voidaan kuitenkin miettiä, kuinka paljon rahaa perustuksissa on kiinni ja sitä, kannattaako se tulevaisuudessa ottaa talteen. Yhden tuulipuiston perustuksissa on 117 403 tonnia terästä, joka maksaa tänä päivänä noin euron kilo. Betonia niissä on 898 kuutiota. Tällaisen "kakun" purkamiseen on jo nyt olemassa työkalut, Pyhtinen pohtii.
Sitäkin on kyselty, saako tuulipuistojen alueella liikkua ja jos saa, niin milloin?
– Rakennusaikana täällä saavat liikkua pääsääntöisesti maanomistajat, viikonloppuisin marjastajat ja metsästäjät. Suljemme tiet heiltä vain silloin, kun meillä on pystytys käynnissä. Kun puisto on valmis, jokamiehenoikeudet ovat ihan normaalisti käytössä. Se vain on muistettava, että talvella siivistä voi irrota kuuraa, lunta ja jäätä, Pyhtinen kertoo.
Pajunperänkankaan tuulipuiston rakentaminen alkoi alueen raivaamisella ja teiden rakentamisella.
– Alueella on teerien soidinalu ja lintujen pesintäalue, minkä vuoksi työt ajoitettiin niin, että emme häiritse lintuja kummassakaan vaiheessa, Pyhtinen kertoo samalla kun hän esittelee tuulipuistoa.
Kuin pisteenä iin päälle näemme kaksi teerta tien laidassa ja katselemme toisiamme tovin jos toisenkin.
– Täällä liikkuu hirviä ja paljon muitakin metsän eläimiä, Pyhtinen kertoo.
Tuulipuiston teiden pohjat ovat lähes tehtynä, mutta notkojen korotukset ovat vielä edessä.
– Tiessä ei voi olla jyrkkiä nousuja ja laskuja siinä vaiheessa, kun runkoja ja lapoja tuodaan paikalle. Olemme pystyneet hyödyntämään täällä valmiina olleita metsäteitä, joita olemme sitten vahvistaneet tarvittaessa.
Kun perustukset on valettu, valut lujittuvat rauhassa vähintään 90 päivää.
– Työmaa hiljenee kylmimmiksi kuukausiksi ja huhtikuussa alkaa pystytys.
Pajunperänkankaan tuulipuiston rakentajat ovat pääasiassa haapajärvisiä yrittäjiä.
– Maansiirtotöistä vastaa Niskasen Maansiirto, louhinnasta ja murskeesta Tapio Maijala. Kopolan Kaarlo puolestaan vastaa pintojen valusta. Työmaalla on hyvä tekemisen meininki, Pyhtinen kehuu.